Den svenska musikbranschen går som tåget. Siffrorna för 2017 visar på intäkter över tio miljarder kronor, varav nästan tre miljarder kommer från export. Vi har många gånger de senaste 20 åren hört våra politiker hylla det svenska musikundret. Undret ligger i att ett förhållandevis litet, glesbefolkat, land lyckas så bra på den internationella musikmarknaden.

Precis som många andra företag väljer Business Sweden att nå ut till sina kunder via olika reklamkanaler. En sådan kanal är fysiska reklamprodukter såsom inbjudningskort som man enkelt idag kan beställa på nätet.

Opera visade vägen

Redan i mitten av 1800-talet blev två svenska operasångerskor internationellt uppmärksammade och uppskattade. Jenny Lind och Kristina Nilsson blev engagerade vid de största operahusen i världen, de sjöng båda exempelvis för Drottning Victoria i London. Senare kom musikexporten att utföras av den eminente tenoren Jussi Björling, som blev fast förankrad på Metropolitan i New York i flera decennier.

Samtida med Björling var en annan svensk artist mycket uppskattad i Tyskland. Tråkigt nog för denna enastående sångerska, Zarah Leander, kunde hon inte uppskattas efter kriget på grund av de tyska krigsbrotten. Någon som Hitler hade uppskattat måste eftervärlden förakta. Just Tyskland har varit en stor marknad för svensk musikexport vilket vi återkommer till. Ytterligare en stor operasångerska visade vägen mot nya marknader, Birgit Nilsson hade en enastående internationell karriär i 30 år, från tidigt 1950-tal.

Tyskland

Många svenska artister hade stora framgångar i Tyskland, innan alla musikjournalister, producenter och kompositörer började anse att man behövde slå i USA för att ha lyckats. Under 1960-talet började man så smått normalisera relationerna med Tyskland, och den tyska publiken. En av de största svenska artisterna i Tyskland är Siw Malmkvist, hon har till och med representerat Västtyskland i Melodifestivalen. Andra som slog i Tyskland var Anita Lindblom och Östen Warnerbring. När vi talar om Östen kommer vi osökt in på Danmark, där denne skånska smörsångare också var oerhört populär. Danmark plus Sverige blir framgångsrik musikexport i form av Swe-Danes. Swe-Danes var samarbetet mellan Alice Babs, Ulrik Neuman och Svend Asmussen. De firade några framgångsrika år innan Alice gav sig iväg på en ännu mer framgångsrik solokarriär.

Swe-Danes slog bra på den anglosaxiska marknaden, så med moderna mått mätt var de väl en av de första internationella framgångarna från Sverige. Det var dock Siw Malmkvist som blev den första svenska artisten att komma in på USA:s Billboardlista.

Hitlåtarna kommer

1974 kom så Sveriges första listetta i USA, Björn Skifs och Blue Swedes låt ”Hooked on a Feeling”. Den minnesgode läsaren kommer också ihåg ytterligare en svensk musiksaga som fick sitt internationella genombrott just 1974. Det året vann ABBA melodifestivalen med ”Waterloo”, sedan parkerade kvartetten stadigt på topplistorna i tio år. Sedan kommer alla de andra från 1980-talet och framåt; Roxette, Europe, Dr. Alban, Ace of Base, Robyn, Max Martin, Swedish House Mafia und so weiter.

ABBA:s roll är betydelsefull. Det var Stikkan Andersson och Björn & Benny som på allvar började arbeta professionellt med produktionen och målmedvetet jobba för att slå internationellt. De bildade skolan och satte ribban.

september 10, 2019